Revista de Administração 2016;51:377-85 DOI: 10.1016/j.rausp.2016.07.005
Human resources and organizations
Social connection in organizations: the effects of local ties on job engagement and performance
Conexão social nas organizações: efeitos dos laços locais no engajamento e no desempenho no trabalho
Conexión social en las organizaciones: efectos de los vínculos locales relativos al intra organizacionales y rendimiento en el trabajo
Cristiano de Oliveira Maciela,, , Camila Camargob
a Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, PR, Brazil
b Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR, Brazil
Recebido 29 Maio 2014, Aceitaram 12 Fevereiro 2016

This study examines the effect of local ties of organizational actors on their degree of job engagement and performance. The study carried out a survey with 249 respondents and analyzed the effect of local ties (i.e., ties of the ego) through degrees of intra-organizational social connections. Engagement was measured in physical, cognitive, and emotional dimensions. Performance was represented by the degree of achievement in tasks. The results show that only cognitive engagement and performance are influenced by degrees of intra-organizational social connection. These results are explored in the conclusions of the article.

Neste artigo, teve-se como objetivo examinar o efeito dos laços locais dos atores organizacionais em seu grau de engajamento e desempenho no trabalho. O estudo foi realizado por meio de um survey com 249 respondentes. O efeito dos laços locais (i.e., laços do ego) foi analisado por meio do grau de conexão social intraorganizacional. O engajamento foi mensurado nas dimensões física, cognitiva e emocional. O desempenho foi representado pelo grau de consecução das tarefas. Os resultados apontam que apenas o engajamento cognitivo e o desempenho são influenciados pelo grau de conexão social intraorganizacional. Tais resultados são explorados nas conclusões do artigo.

El objetivo del presente trabajo fue examinar el efecto de los vínculos locales de los actores organizacionales en su nivel de compromiso y rendimiento en el trabajo. El estudio fue realizado por medio de un survey con 249 encuestados. Se evaluó el efecto de los vínculos locales (o sea, vínculos del ego) por medio del grado de conexión social intraorganizacional. El compromiso fue medido en las dimensiones física, cognitiva y emocional, y el desempeño fue representado por el grado de cumplimiento de las tareas. Los resultados indican que sólo el compromiso cognitivo y el desempeño están influenciados por el grado de conexión social intraorganizacional. Se detallan estos resultados en las conclusiones del artículo.

Social connection, Engagement, Performance
Conexão social, Engajamento, Desempenho